På veckans Qigongpass hände något häftigt och stort för mig.


Denna vecka hände något jättehäftigt och stort för mig.Jag var iväg på min vanliga rehab - Qigong i varm bassäng.Ganska tidigt in i Qigongpasset känner jag att min kropp känns ovanligt avslappnad och alla rörelser går som per automatik.Jag var verkligen helt inne i mig själv och kroppen svarade med ett stort lugn på varenda position. Efter själva sessionen får vi som vanligt ligga och flyta runt med hjälp av olika flytredskap till lugn musik och vet ni vad som hände? 
Jag somnar och vaknar till av att alla andra har klivit ur bassängen och Anna,denna fantastiska kvinna som håller i Qigongen,säger att jag såg ut att sova rätt gott och hade nog gjort det de senaste 10 min!               På väg hem från rehaben känner jag ,på första gången på väldigt länge ,att jag minsann hade fått energi av dagens session.Det var länge sedan jag kände denna känsla och den är helt underbar! 

För att inte ta ut mig valde jag att ta bussen hem istället för att gå och det var klokt då jag fortfarande en bit in på kvällen samma dag kände att jag lyckades behålla energin.Så skönt att känna igen mig i min egen kropp även fast det var på en låg nivå samt att jag förstod att det skulle vara tillfälligt.

Jag berättade detta för min fysioterapeut Sarah när jag var tillbaka på min enskilda bassäng-träning två dagar senare och vi kom överens om att vi ska enbart köra lågintensiv träning utan några som helst pulshöjande inslag då det nog inte är där jag kan få energi än så länge.Min kropp är inte redo för det ännu.Jag vet att pulshöjande är bra för kroppen men om det nu är så att min kropp inte är mottaglig för det ännu så ska jag ju inte utsätta den för det. Jag behöver dra ner min kropp i en djupare avslappning för att kroppen ska komma till ro och förhoppningsvis fånga upp och hålla kvar den lilla energin som då bildas.Sagt och gjort så tog jag det väldigt lungt och gjorde några rörelser i bassängen i ett långsamt tempo.Det kändes som på Qigongpasset,,,rörelserna automatiserades och jag var bara här och nu,,,jag och vattnet runt omkring mig.Underbar känsla!Efter bassängträning kände jag mig härligt avslappnad men jag tror inte jag kände av att jag hade fått mer energi.Men vadå,,,jag kan ju inte få allt på en gång heller? Nu vet jag ju iallafall att jag har möjlighet att känna mig energifylld om än i låg mängd och under begränsad tid.

Nu börjar jag förstå vad terapeuterna på Bragée Rehab menade när de sa att jag måste sänka min aktivitet så jag hittar min toleransnivå.Min toleransnivå har varit så mycket längre ner än jag anat.Det var nog den min kropp hamnade i under veckans Qigongpass och det var den jag försökte hitta igen under veckans bassängträning.Jag och Sarah diskuterade upplägget för kommande träningspass och vi kom fram till att hon utformar ett mjukt och lungt träningspass där hon kommer att guida mig till avslappnande musik.

Tänk om det är nu som min envishet inom min rehab börjar att bära frukt?! Hoppas att det är så och att det vänder nu men jag har stor tillförsikt i min förhoppning då UMS är en komplicerad och oberäknelig sjukdom.

Tack för att du läser min blogg och ha en fortsatt fin vecka,Maja.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag kom in på utbildningen men vägen fram var allt annat än rak!

Att verkligen våga ta klivet och visa mig sårbar,,,