Att verkligen våga ta klivet och visa mig sårbar,,,

 är något jag måste göra nu.Mitt förhandlingsläge med arbetsgivaren visar sig vara det jag har misstänkt och vetat redan från början.De kör med riktigt ful strategi och denna vecka måste jag ta ett jättejobbigt beslut.Jag är nervös och känner mig stressad över detta men det måste göras.

Ljusningen i detta är att jag känner att jag har stöd från min familj,vänner,rehab,facket och försäkringskassan. Så tacksam över detta då det är en väldigt obekväm situation för mig att vara så sårbar och i behov av stöd och hjälp. Jag vill verkligen inte vara samhället till last och vara sjuk i denna komplicerade och fruktansvärt jobbiga diagnos men just nu måste jag arbeta med den och inte emot den om någon form av förbättring skall ske.              

Förutsättningen för att jag ska bli bra och kunna fungera i en kommande arbetssituation är att jag får chansen och möjligheten till en fungerande arbetsträning och -återgång, något som min arbetsgivare har brustit totalt i trots att det var arbetsskadan som orsakade mina besvär.Jag har fått noll stöd och hjälp i detta och har själv fått se till så att jag ska få dem rehabinsatser jag behöver. Arbetsgivarens svar när jag bad om att företagshälsovården skulle bli inkopplad i mitt fall,i o m att det var en arbetsskada var ordagrant :”Det behövs ju inte då du redan har en så bra rehab”! Som om arbetsgivaren ens visste eller brydde sig om vad jag jag hade för rehabinsatser eller hur de fungerade ?! 

Det har kostat på kan jag ärligt säga och i detta fall skulle jag verkligen behövt varit frisk för att orka och klara av att hantera att vara så sjuk som jag är.Min karl har fått dragit ett stort lass genom att finnas där för mig och han har kämpat bredvid mig.

Det är ju inte över än på länge men förhoppningsvis kommer resterande av denna jobbiga tid att bli mer värdigare och mer i linje med en bra och hållbar rehabilitering och en fungerande återgång och träning inför en kommande arbetssysselsättning. 

Vi måste få en mer humanare och mänskligare arbetsmiljö och arbetstrygghet och när vi utsätts för arbetsskador så ska arbetsgivare veta sitt ansvar och ta det - inte lämna hela ansvaret till den drabbade! 

Ha en fortsatt fin dag och tack för att du läste,Maja 






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Jag kom in på utbildningen men vägen fram var allt annat än rak!

På veckans Qigongpass hände något häftigt och stort för mig.